Elokuinen retki Jurmoon 11-14.8.2016

Torstai 11.8.2016

Välillä on mentävä muuallekin kuin pohjoiseen siksi suuntasimme saaristoon Jurmon saarelle.

Lähdimme ajamaan n. 10.35 työpaikaltani Helsingistä kohti Pärnäistä. Tiet hiljaisia ja matka sujui ongelmitta matkan kesto oli n. 3 h. Nauvon lautallekaan ei ruuhkaa. Ilma puolipilvinen ja välillä tuli koviakin sadekuuroja. Toiveikkaana kuitenkin ajattelimme kuullun kommentin pitävän paikkansa: Jurmossa paistaa aina aurinko.

Yhteysaluksemme Eivor täyttyi pikkuhiljaa, olimme vallanneet syrjästä hyvät istumapaikat. Yhteysaluksella matkustaminen on ilmaista. Muut matkustajat kommunikoivat lähinnä toisella kotimaisella. Kiikarit kaulassa lähes jokaisella. Mekin kiikaroimme lintuja pääosin merimetsoja.

Paljon oli kieltoja seinällä, joita juuri lukemaan oppinut poika lueskeli. "Omien alkoholijuominen nauttiminen kielletty" luki hän ja totesi: "muiden juomia saa sitten nauttia". Lasten logiikka on just sitä parasta. Tyydyimme kuitenkin veteen. Pahoinvointilääke Postafen nukutti - laiva jonkin verran keinutti ja maakrapuna voin helposti huonosti.

Eivorissa on tarjolla ruokaa, annoksen hinta kahveineen 10 euroa. Koska torstai tarjolla hernekeittoa pannukakkuineen. Laivan kahvila oli täpötäynnä muiden juomien nautiskelijoita.

Matkan aikana saimme sähköpostilla Jurmon isännältä viestin, että kauppa on auki ja hän yrittää saada lämmintä kalaa siksi kun alus saapuu. Meillä on pakattuna valtavat määrät ruokaa, koska luulimme kaupan olevan kiinni. Kala maistuu aina; saisimmekohan Jurmon legendaarista savukampelaa.

Aspön lähettyvillä olevan kallioisen saaren yllä kaarteli komea merikotka saalistaen varmaankin vesilintujen poikasia. Tästä on tulossa hieno retki. Mielialaa ei voinut latistaa edes juuri ennen Jurmoa alkanut vesisade.

Jurmo otti meidät vastaan vesisateella, mutta taivaanrannassa näkyi jo pilvetöntä taivasta. Kävimme kaupassa, joka olikin yllättäen auki vielä illansuussakin. Pullomuseo kaupan ja kahvilan yhteydessä mielenkiintoinen ja kauppa idyllinen. Isäntämme möi meille juuri savustetun kampelan puolikkaan, hinta 15 euroa. Tavarat kuljetetiin lava-autolla ja me kävelimme ihaillen todella hienoa  luontoa. Mökkimme Kläppbo on miellyttävä.

Lisämausteena luonnossa ovat vapaasti pihapiirissä liikkuvat alpakat. Mieheni kävi iltakävelyllä, minä torkuin koko illan  - ilmeisesti lääke vaikutti tosi voimakkaasti.

Tässä valmistui todella herkullinen savukala.

Perjantai 12.8.2016

Aamukahvi sujui pääskyjen seurassa; pyydystelivät lentäen laumana mökkimme ympärillä. Ilma todella kaunis.

Retkelle lähdimme melko tasan klo 9 kauniissa auringonpaisteessa. Suuntasimme saaren itäpäähän kulkien kiemurtelevaa rosanväristen kanervien reunustamaa polkua. Lintuja oli monenmoisia, mutta lajimääritys pysyi meidän taidoillamme hyvin suurpiirteisenä: isolintu, pikkulintu, petolintu, lokki, sorsa ja meriharakka. Tosin näimme ison hanhiparvenkin.

Nisäkkäitä matkallamme olivat alpakat, lehmät ja jänis. Muita kulkijoitakaan ei juuri ollut.

Etsi kuvasta jänis.

Isosarviset ja pitkäkarvaiset lehmät näyttivät aluksi kiviltä.

Olikohan lintu kuljettanut autiolle rannalle keväällä kurpitsan siemenen.
Marjapuuronpunaista maastoa.

Ruokailun jälkeen lähdimme kävelemään Högbergetin kautta satamaan. Kävimme luontotuvassa, jota Metsähallitus pitää. Vierasvenesatamassa oli vain neljä venettä. Pullomuseon yhteydessä olevassa kahvilassa oli ihan pakko juoda kahvit kera voisilmäpullan.

Tällä kertaa tietenkin kyypakkaus kotona.

Yksi nisäkäs lisää aikaisemmin mainittuihin.

Illalla oli idyllistä saunoa meren äärellä leikkimökin kokoisessa saunassa - sopivan kokoinenhan se oli. Aloimme odotella tytärtä ja vävyä viikonlopun viettoon.

Kotieläimemme, joka viihtyi vain mökin yläkerrassa.

Iltalaivalla, Jurmossa 21.40, tuli lapsiperheitä sekä meidän odotetut "vieraat". Pimeä tuli yllättäen nopeasti. Aurinko laski jo 21.30. Rion olympialaisia televisiosta - evvk.

Lauantai 13.8.2016

Heräsimme kahdeksan aikoihin vaakasateeseen, mutta yllättävän lämpöiseen säähän 13 astetta. Ennusteet lupasivat kuitenkin ilman paranevan kello kymmenen aikoihin.

Yksi luonnon suurimpia ihmeitä.

Retkelle lähdimme kymmenen aikoihin, sade oli lakannut. Kiersimme rantaa pitkin satamaan ja kävimme tilaamassa savukalaa päivälliseksi. Sieltä lähdimme kiertämään teltta-alueen, josta jatkoimme lintujen suojelualueelle, jonne tähän aikaan vuodesta pääseekin.

Tällä puolella saarta oli selvästi enemmän lintuja. Kiikaroidessa näki selvästi eri lajeja, valokuvaaminen meidän välineillä vaikeaa. Niemellä muita kulkijoita olivat leijasurffaamista harrastavat nuoret. Välillä satoi vettä, mutta tuulesta huolimatta ilma oli lämmin.

Ensiksi luulimme puuksi kunnes huomasimme luut. Hylkeen kroppa - ei ihan tuore.

Niemenkärki ei ollutkaan kiveä.

Ja jälleen kuva-arvoitus: missä Tylli?

Suosirri

Paluumatkalla tapasimme nuoremme ja kävimme Jurmo Innissä. Siellä ei oikein ollut mitään tarjolla; mukava paikka, mutta sesonki jo ohi.

Välipalamme jälkeen lähdimme kaupalle hakemaan tilaamaamme savukalaa. Tulimme juuri sopivasti ja saimmekin noin kilon savustettua kirjolohta hintaan 28,50. Nuoret lähtivät Utön puoleiselle niemelle. Ruokaa laittaessa ihailimme kiikarilla välillä tuulihaukkaa, joka istuskeli pihakeinun päällä välillä hakien ruokaa pellolta.
Kuva-arvoitusta: keinun päällä on todellakin tuulihaukka.

Päivällisenä savukirjolohta, mustatorvisienikastiketta, perunoita ja nuorten tekemää salaattia. Juhlaa.

Mökin ympärillä pyöri rupikonna.

Ilta oli lähes pilvetön. Muuttolintujen parvia lenteli meren yllä matkalla lämpöön.
Ensimmäiset palaavat jo tammikuussa.

Sunnuntai 14.8.2016

Jälleen pilvinen aamu lämpöä jälleen 13 astetta. Ohjelmassa aamiainen, pakkaamminen, mökin siivoaminen ja ulos luontoon lähteminen. Eivor tulee n. 13.30. Laivaan pitää soittaa ja pyytää se noutamaan meidät Jurmosta  - näin ns. talviaikaan.

Lähdimme aamukävelylle aluksi seuraten alpakkajonoa, käyttäytyivät kuin olisivat menossa sunnuntaikirkkoon. Siitä poikkesimme mäntymetsään. Tuulihaukka istuskeli oksalla. Tapasimme lintuasemalta lintujen havannoitsijan, oli laskemassa ja havainnoimassa lintujen syysmuuttoa. Pyydysti verkolla lintuja  havainnointi aloitettava aamulla 4.30. Kertoi heidän olevan Turun Lintutieteelisestä yhdistyksestä, TLY ry : heitä on 20 havanoitsijaa yhdistyksessä ja ovat Jurmossa neljä päivää kerrallaan. Eilen näkemämme pyydykset rannalla ovat kahlaajien pyydystämiseen. Tänä aamuna oli saanut verkkoon mm. pajulintuja.

Määrätietoista kävelyä kohti kappelia, onhan sunnuntai.

Lintujen pyydyksiä ja joku majakin.

Ennen laivan lähtöä kävimme kävelemässä lintuverkkojen lähellä, neljä lintua oli verkossa.
Onneksi eivät joudu kauan odottamaan irtipääsyä, me tyydyimme vain kuvaamaan.
Mökkiin  kirjoitetusta viestistä ilokseni huomasin myös nuorten viihtyneen.
Eivor tuli odotettun aikaan ja laivassa olikin paljon matkustajia. Menu oli lohisoppa hintaan 12 euroa. Maukasta. Hyvä retki. Suosittelen.

Matkan hittituote oli Rajalasta juuri ostettu Nikon Prostaff 7S ja turhinta tavaraa ei ollut - niin luulimme - kunnes löysimme tavaroita purkaessa rinkasta pipot ja hanskat.