Luonnon päivä Vedenjakajareitistöllä 26.8.2017

Lauantai 26.8.2017

Saavuimme Partaharjun toimintakeskukselle aamulla yhdeksän aikoihin. Vesisadetta, lämpöä 8 astetta. Eipä montaa ihmistä paikalla ollut vaikka olikin Suomen luonnon päivä ja vieläpä liputus sellainen. Suomi on ensimmäinen maa maailmassa, joka liputtaa luonnolle. Suomessa on varmaan hienoin luontokin, upeat kansallispuistot ja Pieksämäellä hieno, uusi retkeilyalue - Vedenjakaja reitistö.

Portti luontoon.

Tutustuimme jo elokuun alussa reitistöön Tahinlammen kierroksella. Ihastuimme ja päätimme tulla uudelleen Luonnon päivänä. Partaharju on hieno harjualue. Polku kulki Salvosen lammen rannan ja harjun välissä. Todella hienoa luontoa; kuivaa kangasmetsää, suota ja marjametsää. Suon laidassa metsä tuoksui Lapille, polun varret täynnä suopursuja.

Taukopaikkojen lähellä kaikki tarpeellinen: roskis, wc ja vesiposti käsien pesuun.
Luonto on täynnä upeita taideteoksia.

Reitin varrelta löytyi mm haaparouskuja, kantarelleja, tatteja, puolukoita, mustikoita ja juolukoita. Taukopaikat ovat hienoja, polut helppokulkuisia ja esteettömiä polkuja löytyy 1, 9 km. Hieno satsaus ulkoiluun. Patikointireittejä löytyy 35 km, maastopyöräreittejä 40 km. Reitit rakennettu ympyräperiaatteella eli alkavat ja päättyvät samaan pisteeseen.

Kesäteatterikin löytyy Partaharjulta.  Täällä käynti merkittiin ensi kesän ohjelmaan.

Haaparouskuja. Näitä nähdessä vesi herahtaa kielelle.

Luonnon kauniita yksityiskohtia.

Upeita ja esteettömiä polkuja.

Lintupariskunta saa kasvattaa perheen ranta-asunnossa.

Kello 10.00 toimintakeskuksessa oli Vedenjakajareitistön viralliset avajaiset. Puheita, valokuvia ja myyntipöytiä. Aikataulun tiukkuuden vuoksi emme voineet jäädä juhlavaan tilaisuuteen. Lisää kuvia katsoa Instagramista @VedenjakajaReitistö.

Pihapiirissä tänä vuonna rakennettu hieno kota, tosin savut tulivat sisään.

Lähdimme ajamaan kohti pohjoista. Suunnistimme nelostielle Suonenjoen, Karttulan ja Pielaveden kautta. Välillä tiet olivat jopa huonokuntoisia hiekkateitä. Nelostielle saavuimme Vaskikellojen kohdalla Pyhäsalmella. Rankkasade jatkui, mutta lämpö sentään nousi kymmeneen asteeseen.

Hieno taukopaikka Karttulassa Suonenjoen lähellä. Tuoreet munkkirinkilät ja kahvia.

Vaikka päivä kuluikin suurimmaksi osaksi autossa pääsimme ihailemaan Suomen vaihtelevaa luontoa. Mitä pohjoisemmaksi matkasimme sitä värikkäämmäksi luonto muuttui. Pohjoisessa on jo syksyistä.

Kiilopäälle saavuimme hämärässä n. klo 22.30, lämpöä 5 astetta. Edessä viikko vaeltelua syksyn värittämässä UKK-puistossa.